High Performance Car with CVT
----------------------------------------------------
CVT gearbox ni dikawal oleh TCU transmission Control Unit dan kebiasaannya manufacturer letak pilihan kepada driver untuk pilih pemanduan santai dalam Mode D Drive atau bersemangat dalam mode S.
Dalam mode D, TCU akan menyediakan set ratio yang membuatkan enjin beroperasi secara ekonomi. Manakala dalam mode S enjin akan beroperasi dalam mode performance
Ada orang argue mengatakan CVT tidak sesuai untuk performance engine. Saya senaraikan nama kereta, Horsepower dan torque bagi kereta yang menggunakan CVT.
1. Honda Civic FC 1.5 TCP - 171 HP, 220 Nm torque
2. Nissan Teanna 2.5 - 171 HP, 234 Nm torque
3. Nissan Xtrail 2.5 4WD - 170 HP, 230 Nm torque
4. Nissan Murano 3.5 4WD V6 Engine - 300HP, 371 Nm torque
5. Lexus GS 450h 3.5 V6 engine - 339HP, 490 Nm torque
6. Lexus Ls 600h 5.0 V8 engine - 439 HP, 520Nm torque
Atas sebab kemampuan CVT boleh exploit performance engine pada setiap masa, CVT diharamkan terus dalam perlumbaan F1:
http://www.f1fanatic.co.uk/2007/05/03/banned-continuously-variable-transmission-cvt/
----------------------------------------------------
CVT gearbox ni dikawal oleh TCU transmission Control Unit dan kebiasaannya manufacturer letak pilihan kepada driver untuk pilih pemanduan santai dalam Mode D Drive atau bersemangat dalam mode S.
Dalam mode D, TCU akan menyediakan set ratio yang membuatkan enjin beroperasi secara ekonomi. Manakala dalam mode S enjin akan beroperasi dalam mode performance
Ada orang argue mengatakan CVT tidak sesuai untuk performance engine. Saya senaraikan nama kereta, Horsepower dan torque bagi kereta yang menggunakan CVT.
1. Honda Civic FC 1.5 TCP - 171 HP, 220 Nm torque
2. Nissan Teanna 2.5 - 171 HP, 234 Nm torque
3. Nissan Xtrail 2.5 4WD - 170 HP, 230 Nm torque
4. Nissan Murano 3.5 4WD V6 Engine - 300HP, 371 Nm torque
5. Lexus GS 450h 3.5 V6 engine - 339HP, 490 Nm torque
6. Lexus Ls 600h 5.0 V8 engine - 439 HP, 520Nm torque
Atas sebab kemampuan CVT boleh exploit performance engine pada setiap masa, CVT diharamkan terus dalam perlumbaan F1:
http://www.f1fanatic.co.uk/2007/05/03/banned-continuously-variable-transmission-cvt/
Dalam perlumbaan F1 pasukan F1 Williams dan pemandu David Coulthard memandu uji jentera F1 dengan transmisi Cvt. Hasilnya David mencatatkan masa beberapa saat lebih pantas berbanding dengan kotak gear konvensional
Salah satu masalah dengan kotak gear fiz ratio ialah setiap kali pertukaran gear dibuat, RPM enjin akan jatuh dan enjin beroperasi di luar julat optimum kuasa
Katakan julat optimum kuasa pada 4000 rpm, setiap kali penukaran gear dibuat, enjin terpaksa bekerja keras agar kembali ke julat 4000rpm
Dengan menggunakan kotak gear cvt, penukaran ratio gear boleh berlaku pada tahap optima enjin 4000rpm tanpa ada penurunan RPM.
Pada tahun 1994, FIA menegaskan jentera F1 perlu mempunyai antara 4-7 gear tetap sekaligus mengharamkan penggunaan CVT dalam F1
Comments
Post a Comment